20110102

Akademi IKAN!


Bila sebut sahaja, IKAN. Apakah gambaran yang wujud diminda kita?
  • Ikan yang ada di lautan
  • Ikan yang ditangkap oleh nelayan
  • Ikan yang dibeli oleh pengguna di pasar atau supermarket
  • Ikan yang berenang di dalam akuarium
Inilah antara gambaran IKAN yang ada dalam minda kita. Hakikatnya, saya juga begitu. Sehinggalah satu ketika, saya menghadiri satu program yang menghimpunkan insan-insan HEBAT dalam dunia Perunding Latihan & Perunding Motivasi Muslim Malaysia (TAMRIN) di Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Gombak, pada tanggal 29 Disember 2010.

The Professional Learning Facilitator's Toolbox;
Program berprestij daripada Tuan Mohd Rizal Hassan, berkongsi tips, rahsia, skill dalam modul penyampaian yang beliau gunakan dalam Program Take Charge! beliau yang begitu popular ketika ini. Terlalu banyak WOW! yang saya dapat dalam program 3 hari ini. Boleh dikatakan, setiap kali menukar slide, setiap kali itulah hati saya menjerit, "WOW!". Dan antaranya, ikan-ikan yang di'ikon'kan sebagai penghargaan kita kepada insan lain. Daripada sekecil-kecil perkara, hinggalah kepada sebesar-besar perkara yang dilakukan oleh orang lain terhadap kita, berikan penghargaan! Berikan ikan. Hukum alam, bila kita memberi, pasti akan menerima. What goes around will comec around.

Hari pertama;
Mempersiapkan minda, badan dan semangat, mencakupi aspek-aspek PENYAMPAI (The Presenter). Dimulakan dengan perbahasan Train vs Learn hinggalah kepada pertukaran title, TRAINER - LEARNING FACILITATOR. "Gedegang..." bunyi air tin dari mesin air F&N jatuh selepas dimasukkan syiling! Begitulah otak saya dikejutkan. Betul-betul, SENTAP!
Baik, dalam otak dah pasakkan, saya bukan trainer, saya adalah profesional learning facilitator! Dan tibalah pula tubuh badan ini dipersiapkan. Ada 5 aktiviti, 1-Still & Silent, 2-Still, Silent & Intention, 3-Still & Tell a Story. Kental, sejak Jun 2008 saya dah tak pernah buat 'kawad statik'! Hinggalah 29 Disember 2010, 2 tahun setengah, walaupun cuma berdiri statik selama 3 minit untuk aktiviti 1, tetap teringat kenangan berkawad di USM dulu. Dan, bukan senang bagi orang 'visual' seperti saya ini untuk bercakap tanpa gaya tangan! Aktiviti 3 mendidik tangan saya untuk 'tidak berkata'. Arrgghhhh.....itulah kata hati saya. =)
Ok, minda dah diprogram, badan juga sudah disarafkan, kini semangat pula mahu di'roh'kan. Aktiviti 4-Still, Gesture, Tell a Story 5-Still, Gesture, Tell a Story + Disturbance, dan 6-Still, Gesture, Tell a Story + Best Audiens. Aktiviti 5, sampai mati saya pasti ingat! Bayangkan, kita bercakap dengan penuh semangat di depan, tetapi audiens kita buat bising, tak dengar pun apa yang kita sampaikan! Stressed! Serabut sangat masa ni, rasa nak lari pecut 100m je. Itulah realitinya, bila di dalam program, pasti kita akan berdepan dengan audiens seperti itu. Bagaimana nak hadapinya? Yang pasti, jangan tangani dengan emosi. =)
"Nah, ikan!"

Hari Kedua;
Pembikinan modul dan mempersembahkan modul. Hari yang penuh emosi buat saya. Selama 5 bulan kerja dalam bidang Training & Consultant ni, barulah saya benar-benar tahu dan nampak bagaimana caranya mencipta modul! Dan inilah perkara yang saya nak sangat tahu selama ini. Alhamdulillah, saya dah tahu trick dalam penciptaan modul, bagaimana audiens kita suka dengan presentation kita, bukan sebab kita hebat, tetapi, modul kita yang penuh dengan 1001 rahsia NLP! MANTOP! Yes...yess...yesss!!!!! Otak dah mula loading tajuk-tajuk untuk MODUL KORPORAT yang akan dibentang depan BigBoss. Banyak. Perlu dikemaskinikan lagi agar benar-benar relevan. Di akhir sesi, saya menangis. Terharu, sebab banyak sangat yang tak tahu dan semakin tak tahu dan pasti mahu ambil tahu! Pulang dengan otak FULL LOADED! =)
"Nah, ikan."

Hari Ketiga;
Business to marketing dan penjenamaan brand. Lebih kepada penciptaan, pengekalan dan penghebahan brand. Tak pernah terfikir pun, mesti ada brand. Dan akhirnya, saya temui satu brand untuk objek, dan sedang meneliti satu brand untuk seruan yang akan dipasak dalam modul korporat kelak. Terlalu banyak tips-tips dan perkongsian daripada mereka yang HEBAT ini. Kagum dengan setiap daripada mereka. Speechless.
"Nah, ikan."

Bila pulang ke rumah, menyiang ikan, terus teringatkan semua perkara yang terjadi dan berlaku dalam program ini. Teringatkan gelak tawa semua rakan-rakan. You all make me smile! ^^,


"Life will never be the same, Time to CHANGE!"

Expect the Unexpected!

No comments:

Post a Comment